FIZIKALNI SEFI, Šolski center Škofja Loka, srednja šola za
strojništvo
CILJI
DEJAVNOSTI: Povezovanje pouka Fizike z delom v delavnici.
Spoznavanje novih fizikalnih konceptov in pridobivanje kompetenc za zasnovo in
pripravo eksperimenta. Projektirati izdelek s pomočjo programa za 3D
modeliranje CREO. Prototip in nekatere dele izdelka izdelati z znanjem
pridobljenem pri krožku 3D tiskanje in uporabo različnih 3D tiskalnikov.
Izdelati izdelek s pridobljenim znanjem pri praktičnem pouku, kot je uporaba
CNC stroja, ter ostalih manj zahtevnih orodij. Dijaki se spoznajo in v izdelku
uporabijo mikroprocesor Arduino-UNO. Predstaviti izdelek na državnem tekmovanju
v odpiranju fizikalnih sefov, VIDEL, PREMISLIL, ODKLENIL!
VSEBINE: Dijaki na tedenskih
vajah spoznajo nekatere nove fizikalne koncepte in si ogledajo veliko število
zanimivih eksperimentov. Na podlagi pridobljenega znanja, skupaj zasnujejo dva
eksperimenta in ju preoblikujejo v uganko. Eksperimenta izvedejo in preverijo
njuno zanesljivost in odpornost na morebitne težave tekom tekmovanja.
Eksperimenti, ki se izkažejo za nezanesljive ali neizvedljive dijaki
nadomestijo z novimi idejami. Ko dijaki izberejo dva fizikalna eksperimenta,
zasnujejo celotni sef s pomočjo programa CREO. Dijaki izdelajo izdelek z
uporabo vseh orodij in strojev, ki jih naša šola ponuja (CNC stroji, 3D
tiskalniki, stružnice …).
IZVAJALCI
IZ ZUNANJIH INŠTITUCIJ OZ.LOKALNE SKUPNOSTI: Državno
tekmovanje in izobraževanja za mentorje organizira Hiša Eksperimentov. Dijaki
se tekom projekta obračajo na številna lokalna podjetja in obrtnike za nasvete
in pomoč pri izdelavi izdelka. V preteklosti so se obračali na Domel, LTH
castings, SPS orodjarstvo, mizarstvo Mrak ter številna druga.
SEZNAM PRIPOMOČKOV POTREBNIH ZA IZVEDBO DEJAVNOSTI: Številni pripomočki za izvedbo eksperimentov iz Fizikalnega kabineta, glede na izbrane eksperimente. Arduino – UNO, ter številni senzorji, glede na izbrane eksperimente. Program CREO za načrtovanje izdelka. 3D tiskalniki za izdelavo prototipa in nekaterih elementov končnega izdelka. Strojna oprema za obdelavo lesa in kovin, kot so CNC stroji, stružnica ipd.
Nadgradnja projekta za delo z nadarjenimi dijaki
Krožek FIZIKALNI SEFI, je obšolska dejavnost, ki poteka vsaj
enkrat tedensko, čez celotno šolsko leto. Ob zaključku koledarskega leta pa
obsega tudi delo ob sobotah in čez počitnice, saj je potrebno veliko dela
vložiti v samo izdelavo izdelka tik pred tekmovanjem. V dejavnost so večinoma
vključeni dijaki, ki so že bili prepoznani kot nadarjeni v šolskem prostoru in
izkazujejo velik interes za udejstvovanje na področju strojništva in
naravoslovja. Dijaki pridobijo znanja iz Fizike in drugih naravoslovnih
področij, ki jih učni program za strojne tehnike ne predvideva in se jih ne
naučijo tekom rednega pouka, poleg tega pridobijo veliko kompetenc potrebnih za
izvajanje eksperimentov. Pridobijo tudi znanje programiranja mikroprocesorja in
vezave senzorjev na Arduino, to so znanja, ki jih ne pridobijo pri rednem
pouku. Poleg naštetih znanj, dijaki izdelajo izdelek od zasnove, prototipa in
vse do končnega izdelka in na tak način dobijo priložnost, da povežejo znanja
praktičnega pouka z znanjem pridobljenim pri teoretičnem pouku.
Ocenjevanje in prepoznavanje projekta s stališča primernosti za delo
z nadarjenimi
Projekt
Fizikalni sefi na Šolskem centru Škofja Loka poteka šele drugo šolsko leto in s
strani zunanjih ocenjevalcev in sodelavcev še ni bil obravnavan in tudi ne
ocenjen kot primeren za delo z nadarjenimi. Prav gotovo pa na to primernost
kažejo dosedanji rezultati in dosežki.
Dosedanji dosežki in rezultati projekta v dveh letih delovanja
V obeh
letih smo dijake pripeljali do točke, kjer so lahko sodelovali na državnem
tekmovanju. Kar ni lahko delo in uspe le malo ekipam po Sloveniji. V svojem prvem
letu smo se uvrstili na drugo mesto in smo bili tako državni podprvaki. Vsako
leto ima Slovenija predstavnika med tremi najboljšimi na svetu, kar tudi kaže
na zelo močno konkurenco na državnem nivoju. Ponosni smo tudi na popularnost
projekta saj se vsako leto več dijakov zanima za tovrstno obšolsko dejavnost.
Možnost vključevanja drugih šol v projekt
Na
tekmovanje prijavimo ekipo iz Šolskega centra Škofja Loka, kar pomeni, da je
možno sodelovanje tako srednje strojne šole kot srednje lesne šole. V
preteklosti so sicer na tekmovanju nastopali samo dijaki srednje strojne šole,
vendar so v projektu sodelovali tudi dijaki srednje lesne šole. Možnosti
sodelovanja imajo tako dijaki iz obeh šol.
Kompetence, znanja in spretnosti, ki jih v podporo karierni
orientaciji razvijajo dijaki, ki sodelujejo v projektu?
Naši dijaki
že tekom rednega pouka pridobijo številne kompetence znanja in spretnosti, ki
so jim v podporo pri nadaljnji karieri. Vendar s pomočjo takih projektov
poglabljajo znanja in predvsem razvijajo inovativnost. Inovativnost je
spretnost, ki bo v nadaljnji karieri ločevala dobre strojnike od najboljših.
Pri projektih kjer sodeluje več dijakov z istim ciljem, se dijaki naučijo
skupinskega dela. Danes vsako malo večje inženirsko delo potrebuje sodelovanje
številnih strokovnjakov in je skupinsko delo še kako pomembno. In na vse zadnje
dijaki izdelajo zahteven projekt vse od zasnove do končne izvedbe in se vmes
spopadejo s številnimi problemi, ki so popolnoma enake narave, kot jih bodo
kasneje reševali v večjih ali manjših podjetjih.